Minner fra Bordeaux 4. - 8. september

Mandag morgen kl. 04.30 stilte 19 deltakere på Sola passe «trøtte i trynet», men vi var der alle etter at klubben hadde arrangert samletransport fra forskjellige hjemsteder. Nina hadde ordnet med innsjekking dagen før så vi kom oss raskt til «gate». KLM tok oss effektivt til Bordeaux via Amsterdam med god turistklasse-service. Der ble vi møtt av Laila Thortveit, som var vår lokal guide alle dager. Transport til byen og innsjekk/baggasjeoppbevaring  på hotellet.

Etter lunsj (laks) i byen, tilbake til hotellet for å hvile våre trette kropper.

Før felles middag, tok Laila med de mest interesserte med på spasertur i sentrum og viste oss spennende plasser.

Middagen (biff med sauterte poteter) på restaurant Chez Jean var bare sånn passe, men fin stemning i flott by.

Tirsdag morgen dro vi nordover til Medoc gjennom landsbyer og bugnende vinmarker. Lærte oss om klassifisering av vin og hvordan det foregår. Framme på «vårt» slott, Chatau Lamothe Bergon Haut Medoc, fikk vi spennende omvisning av en deilig ung vertinne med sjarmerende engelsk ‘allo, ‘allo aksent. Smaksprøver av vinen? Mmmm…, jada vi fikk det også.

Lunsjen på La Maison du Douanier besto av lokal hvit fisk fra elven. Deilig og superelegant servert.

Turen tilbake til Bordeaux gikk smertefritt med utsikt til flere slott, alt fra de mest prangende til de som lignet mest på uværskur, men flotte navn hadde de alle.

Etter noen timer i byen eller på hotellet, alt etter eget valg, spiste vi middag på Chez Pompon med indrefilet av svin som hovedrett. Nydelig! Deilig vin fulgte med.

Herlig dag.

Onsdag valgte vi som «rolig dag». Lang frokost og så tilbød klubben sight seeing med liten buss i Bordeaux sentrum (der vanlige busser ikke hadde tilgang). Kjekk tur med en herlig spilloppmaker som sjåfør. Etter det samlet mange seg til lunsj på liten sentrums kafe. Så noen timer på egenhånd før vi samlet oss til middag på L’Orleans, der vi fikk andesalat og oksestykke med potetgrateng. Det falt i smak hos de fleste, men noen var tydelig uheldige. Alle fikk en kjempeopplevelse da Laila dro til med en arie (drikkevise) fra en operette. Hun er jo sanger/sopran av høy klasse med flott utdannelse. Thor tilbød henne engasjement i Milano operaen på sparket. Han har jo italienske aner og jobber iherdig med saken.

Torsdag toppet nok hele oppholdet. Morgenavgang til Jarnac i Cognac distriktet hvor Braastad har brenneriet. Jan Braastad (tredje generasjon) møtte oss og viste rundt og tegnet og forklarte. Utrolig hvordan tradisjonell «kunst» holdes vedlike og hvordan klassifisering av cognac er preget av historie og lovverk.

Lurte du på smaksprøver? Ja, gud bedre. I rikt monn og av ypperste kvalitet. Tid til shopping hos Braastad ble det også, både av flaskefor, nyttige saker og souvenirer.

Så ble det lunsj på Braastad slottet, Chateau de Triac. For en opplevelse…    Servering av deiligste drikke og kanapéer mens Jan fortalte om stedet og om drikke og drikkekultur. Deretter til nydelig dekket spisesal der vi ble servert fire retters lunsj med Salat av hummer-krabbe-mango-pasjonsfrukt, Kalvebryst-aprikos-hasselnøtter-småpoteter, Ostetallerken, Miniatyrdesserter.

Til dette fikk vi husets lokale vin og deretter Aperitif og kaffe avec.

Kan’kkje bli bedre og etter dette ble vi salige, alle sammen.

Bussturen hjem gikk på englevinger, men festen var ikke slutt.

Ut til middag på Cafe Francais med hele gjengen igjen. Hovedretten nå ble Svinecarre med potetgrateng og uendelige mengder med Bordeaux vin. Lett å trives her.

Fredag skulle det hele avsluttes. Lang frokost og timer for oss selv før hotell utsjekk. Ble hentet kl. 14 og KLM tok oss vel hjem, nok en gang via Amsterdam. Vi landet kl. 22.30 og klubben sørget for at alle kom vel hjem.

Takk for turen til alle!!!!

John

Alle 19 pluss en vert og en vertinne

På sightseeing til fots. Monument aux Girondins. Et imponerende monument

Miroir d'eau, Vannspeilet

Cathedrale Saint-Andre. Vi var ikke inni

Og mat må me ha, med masse god vin. (og en fjortis med mobil)

De to heldige som fikk låne håndveskene til kånene

Utenfor et av chateau'ene vi ikke slapp inn i

Flott presentasjon av vinkjelleren hos Chatau Lamothe

Vi venter på turistbussen

Vente fremdeles

Sjåføren av turistbussen som har skjønt hvordan han kan få masse tips av passasjerene

På besøk hos Braastad

Jan Braastad tok imot oss og fortalte hvordan det hele startet

Omvisning av Jan Braastad

Og så var det dekket til lunch